söndag 10 juli 2011

Bjuv-Göteborg

Sedan var det bara resten kvar, cirka 23 mil, haha. Frukost serverades klockan 8, och jag åt ordentligt och även bacon och ägg. Sedan packade jag det lilla jag hade, och cyklade iväg mot Ängelholm, cirka 15 km bort. Jag har cyklat genom Ängelholm två gånger och kört vilse båda gånger, så det var obligatoriskt att köra fel igen ingen stadskarta hade jag. Skyltarna ledde till järnvägsstationen men det var ingen bra väg, så jag valde en väg ut på en uppsatt karta. Snart kom jag till Hallandsåsen som var jobbig de två tidigare gångerna. Nu kände jag mig stark och brände uppför åsen i god fart. Det var bra för självförtroendet.

Nästa mål var Laholm, men då var jag tröttare och tog en paus vid bensinstationen, för jag behövde äta och dricka. Hade redan cyklat 5 mil relativt snabbt. Medvinden slutade i och med att jag vände mot nordväst. Sträckan Laholm-Halmstad har cykelbanor, som jag föredrog då vägen är smal och rätt trafikerad, men det är lätt att cykla fel vilket jag naturligtvis gjorde. Jag cyklade genom Halmstad utan stopp, men istället tog jag ett stopp vid ett café norr om staden där det blev kaffe och kaka.

Framemot Falkenberg mådde jag sämre. Drickan räckte inte utan jag behövde något att äta. Magen var inte bra heller. Dunderkuren blev pizza och öl och ett toalettbesök. Jag tog tid på mig efteråt för att låta pizzan och ölet skjunka. Jag bedömde mig ha tid att hinna hem innan det skulle bli mörkt. Det blev en kortare paus i Varberg och för drickaköp i Frillesås. Sedan stannade jag i Fjärås en längre stund och vilade i gräset. Det behövde jag. Nu var det bara cirka 35 km kvar och jag räknade ned. I Mölndal med 7 km kvar började det regna, och dessutom fullt skyfall. Jag tog på mig jackan jag inte använt innan, och det rann solkräm ner i ögonen.

Jag tog mig hem i alla fall. Det var en intressant cykeltur, 135 km dag 1, 236 km dag 2 och summa 371 km. Dessa 236 km är min längsta träning på en dag, bara Vätternrundorna har varit längre. Risken med så långa turer är att man överanstränger sig, skadar sig, men det klarade jag mig ifrån. Så det var väl en bra grej, summerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar