fredag 2 juli 2010

Sista cykeldagen och ankomst till Frankfurt

Dag 7
Start från Fritzlar kl 8.30, lite senare än tänkt. Jag hade planerat en väg att cykla, mest på mindre vägar. Jag hade ritat vägen på kartan och skrivit avstånd från Frankfurt. Det verkade som om dagsetappen skulle bli 145 km, och planen var ankomst kl 6. Liksom de flesta dagar fanns ingen tid för sightseeing och knappt för att köpa mat och dryck. Förutom av den anledningen eller att vila i skuggan gjordes inga stopp. Jag passerade några intressanta mindre städer såsom Treysa, Homberg och Grünberg. I staden Hungen cyklade jag in i centrum för att köpa åtminstone dryck. Det enda stället jag hittade som hade det var ett glasscafé, där jag köpte både glass och läsk. Det var skönt eftersom det blivit mycket varmt. Jag har nästan aldrig varit med om att varit för varmt för att cykla, eftersom fartvinden kyler, men nu var det så, även med en tunn funktionstshirt och korta löpartights. Det var 35 grader i skuggan har jag fått veta senare, fast det var inte mycket skugga. När jag närmade mig Frankfurt tilltog biltrafiken. Jag förstod att beräknad ankomst snarare var kl 7. Vid ett ställe lockades jag ta en cykelbana längs en kanal, där det var högst varierande underlag. Den mynnade i förstaden Karben, där jag fick krångla mig igenom dåligt skyltade gator. Sedan följde jag en hårt trafikerad landsväg, där omgivningarna såg ut som ren landsbygd, trots att cykeldatorn visade att det var 10 km till centrum. Den siffran fick justeras upp. Jag kom in i Frankfurts förorter och försökte följa bilskyltar mot centrum, men ändå hålla mig till cykelbanor. Jag kom in på min gatukarta över Frankfurt (på en annan väg än tänkt). På grund av ett vägarbete hamnade jag åt fel håll, vilket jag märkte efter ett par km. Så det blev att cykla tillbaka och sedan följde jag floden och såg vissa förberedelser för Ironmantävlingen. Jag hade fått veta via SMS att de andra var på pastaparty och inte vid hotellet, så jag tog det lugnt. Hittade ingen kiosk så jag köpte ett glas Cola på en pizzeria (€2,50 för 25 cl!) Till slut nådde jag fram till hotellet runt kl 8, mitt mål för cyklingen. De andra var inte där så jag cyklade vidare för att titta lite runt. Fick snart telefon där Christer undrade var jag var. Jag lovade komma snabbt, och cyklade runt kvarteret till hotellet, där det blev stort jubel! Christer, Patrik, Sanna och Chrisse var där. Det blev en del pratande om alltihop innan jag checkade in. Dagens mängd blev 159 km, alltså 14 km mer än jag trott. Det var en ganska jobbig och väldigt varm dag, men det var kul att komma fram och få avsluta äventyret.

Hotellet. Tempobåge på cykeln, vilket var trevligt att ha.

__In English__
The last day to Frankfurt: I bicycled 159 km, starting at Fritzlar (planned 145 km).
I mostly followed small or medium roads and passed a few small cities like Treysa, Homberg, Grünberg and Hungen. It was very hot, up to 35 C/95 F, too hot for bicycling (probably the first time I felt it too hot for bicycling). I stopped only to buy beverage and chocolate etc. Near Frankfurt I had problems finding suitable roads and took totally wrong way once. I should have had even more detailed maps (I had maps with 1:200000 and a street map of central Frankfurt), and used the compass I had. When I arrived to the hotel the other had not arrived from the pasta party. But they called me when they arrived and I could make a second triumphant arrival.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar