torsdag 1 juli 2010

Lite berg

Dag 6. 115 km.
Denna och nästa dag var inte planerade i förväg, och ingen övernattning bokad, detta för att öka på spänningen och friheten lite. Jag cyklade söderut från Schöningen 42 km till Wernigerode, vilket var hyfsat platt. I den staden som ligger i f.d. Östtyskland, åt jag och gick runt lite i affärer. Sedan cyklade jag vidare, och nu var det en jättebacke på runt 300 m höjd att forcera. Jag stannade vid en mataffär för att köpa proviant och stannade sedan igen längs vägkanten för att vila och facebooka på mobilen. Det var fler mindre uppförsbackar ytterligare, och en jättenerförsbacke. Det var för långt kvar för orka att cykla allt, cirka 35 delvis backiga mil på de två dagarna, så jag tänkte mig en tågsträcka. Jag hade tänkt avsluta turen vid järnvägsstationen Barbis, efter drygt 90 km. Men när jag nästan var framme såg jag tåget komma och jag missade det. Eftersom nästa tåg gick en timme senare valde jag att cykla till nästa station Herzberg nästan en mil bort. Jag tog en paus under ett träd lite för länge och höll på att missa tåget igen. Jag tog tåget till Göttingen och bestämde att övernattningen skulle ske i Fritzlar, som verkade vara en sevärd liten stad på lämpligt avstånd (15 mil) från Frankfurt. Jag cyklade runt i Göttingen innan jag tog tåget till Wabern (med byte i Kassel, där jag också cyklade runt lite). Sedan var det en knapp mil cykel från Wabern till Fritzlar, där jag hittade ett hotell i gamla stan. Fritzlar verkade vara en liten pärla till medeltida domkyrkostad. Jag åt en god middag med rödvin på torget.




Torget i Fritzlar


__In English__
Day 6. 115 km.
To have some surprises and not everything exactly planned, I had not booked any accommodation for this evening and the route was planned the evening before.

The distance to Frankfurt was 350 hilly km, too much for two days, so I planned to use some train.
First 42 km flat to Wernigerode (former GDR), and lunch there. Then a very hilly route to Barbis where there was a train, which I missed. I bicycled to the next station Herzberg to catch the next train. I took the train to Warben south of Kassel. I had train changed in Göttingen and Kassel, two big cities, where I took short sightseeing trip by bicycle. From Warben I bicycled to Fritzlar, my selected accomodation city. Fritzlar is a lovely medevial small city, where the first hotel I asked at had a room available.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar