måndag 5 juli 2010

Hemresa

På måndag var det dags för hemresa, som skulle ske med flyg. Flyget skulle gå på kvällen, men först fick jag skaffa ett emballage till cykeln som skulle skydda den under flygplatsens lastprocedur. Jag hade tänkt köpa plastskynke och tejp som fanns i en butik i närheten av hotellet. Men kompisarna rekommenderade att jag besökte en cykelaffär för att skaffa en pappkartong eller en cykelväska. Jag fick råd om en via turistbyrån, och där hade de en mjuk cykelväska som jag köpte. Efter det packade jag färdigt och checkade ut från hotellet och ställde cykel och packning i hotellets förvaring, och stack sedan ut på mer sightseeing. Jag såg inga direka lunchställen, men jag såg en antydan av ett bakom en företagsreception, och jag fick äta där. Det var Thai/Kina-buffé, gott. Klockan fyra samlades gänget vid hotellet för avresa med tåg till flygplatsen. Det var lite besvärligt för vi hade mycket packning. Jag ledde cykeln till tåget med cykelväskan hängande över den för att slippa bära cykeln. Jag hade en inköpt tygväska för jag måste ha hjälm och flaskor mm någonstans. Den lilla ryggsäck jag hade fäst vid pakethållaren under cykelresan var nu handbagage. På flygplatsen stoppade jag ned cykeln i cykelväskan. Incheckning för specialbagage gjordes i en särskild disk som gick långsamt. I gengäld träffade vi flera svenska ironmandeltagare där. Det var en viss väntetid före avgång som vi fördrev med att äta och prata. Själva flygresan tog en och en halv timme. Det var snabbare än att cykla...

När jag kom till Landvetter flygplats, och fick ut cykeln och bagaget, monterade jag ihop cykeln, fäste väskan och cykelväskan vid pakethållaren och hade ryggsäcken på ryggen. Sedan cyklade jag hem. Det var första gången jag cyklat till eller från flygplatsen i samband med en flygresa, och nu till råga på allt med cykeln med på flyget. Jag tyckte allt tog mycket mer plats, trots att jag knappast köpt något (utom cykelväskan). På cykelresan ner hade jag ingen ryggsäck på ryggen för att ha friare känsla, såsom på ett långpass racercykel, vilket det också kändes som, fastän ännu längre.

Summering:
Det var en häftig grej att göra denna grejen; att cykla från Göteborg till Frankfurt, och se på Ironmantävlingen. Det var väldigt långt att cykla. Ofta var det väldigt kul att cykla, ofta ganska tufft. Jag hade utvägen att ta tåget bitvis ifall jag inte orkade, fast det var lite synd att jag inte klarade att cykla allt. Det var för tufft med planen på 117 mil på 7 dagar, medel på 167 km om dagen, och det hade nog blivit några km till. Jag ser ändå tillbaka på detta som en häftig grej och jag tror att när jag återhämtat mig har det varit bra cykelträning.

Summa cykling var 1045 km, varav 975 km från Göteborg till Frankfurt.

__In English__
Final day, I travelled home by air. I had to buy a bicycle bag, and an extra bag for helmet and other stuff, even if didn't have more than what I brought on the bike plus a shirt and shorts. After the air trip I bicycled home, 32 km.

Summary:
It was a amazing thing to bicycle to Frankfurt and watch the Ironman race, even if it was a very long and tough distance. It was a little pity that I could not bicycle all, only 975 km out of the planned 1170 km. Total incl local in Frankfurt and home from the airport I bicycled 1045 km (649 miles).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar