lördag 26 juni 2010

Första dagen på cykeläventyret

Idag lördag var den första dagen på cykeläventyret.
Vädret var fint och soligt. Jag valde småvägar från Lindome till Falkenberg, via Fjärås och Veddige. Det var mestadels rätt underbar cykling med medvind och solsken. Sträckan blev dock klart längre, 115 km till Falkenberg, vilket anses vara 100 km kortaste vägen. Till Halmstad följde jag stora bilvägen, och sedan vägen genom Halmstad. Före Halmstad krånglade bakväxeln, gick inte att växla upp, mycket irriterade. Jag köpte cykelolja i en bensinstation, och smörjde handtaget och bakväxeln, vilket löste problemet. Jag tänkte cykla via Laholm, den enda cykelbara vägen över Lagan jag kände till. Men skyltning ledde mig till en genväg, via motorvägsbron över Lagan, där det faktiskt fanns en cykelfil. Sedan blev det lite krångligare att hitta i Mellbystrand. Sista kilometrarna var det tuff uppförsbacke uppför Hallandsåsen till mitt hotell. Benen kändes givetvis bra i början, men efter 10 mil så kändes de av, särskilt knäna. Efter Halmstad kändes de dock klart bättre troligen på grund av lägre tempo i vägvalsförvirringen. Jag besökte ett turistmål, nämligen Radiosändaren Grimeton. Jag antog jag hade gott om tid för man kunde checka in rätt sent på hotellet. Total sträcka var enligt cykeldatorn 197 km, lite mer än planerade 19 mil. Nettotid (stillastående borträknat) enligt datorn 8:50, medel 23 km/h. Men bruttotiden var 13 timmar (kl 8:30 till kl 21:30). Visste inte att jag stannat så mycket. Imorgon är det lite mer pressat schema för att vandrarhemmet i Vordingborg stänger receptionen kl 18. Det är planerat till 20 mil plus färjetur, så jag startar redan kl 6.



__In English__
Day 1; 197 km.
Sunny and nice weather and nice bicycling. Some road confusion, since I had no good map. My map over Denmark started in Skåne, but I thought I knew the route. No hurry since the hotel on top of Hallandsåsen allowed late checkin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar