fredag 11 juni 2010

Idag var det första dagen på en simträningshelg utomhus, som Chrisse lockat med mig på. Det ska vara tre dagars utesimning. Jag valde att vara med på det hellre än att cykla för att mina ben känns lite konstiga efter maratonloppet. Det går ibland ont på lite olika ställen, fast musklerna känns ganska ok nu. Det var dock inget bra väder, för det var cirka 14 grader i luften och regn. En person mätte och påstod att det var 18 grader i vattnet, men det trodde ingen på, kanske var det 15 grader. Triathleter gnäller inte över sådant, dessutom hade vi våtdräkt.

Vi var cirka 15 stycken. Vi tränade olika tekniker anpassade för öppet vatten, alltså sjöar och andra naturliga vattensamlingar. Bland annat att simma rakt och att följa efter andra.

I går kväll blev jag helt bestört. Jag tycker om att läsa om äventyrare, inte minst de som gör långdistansäventyr såsom att cykla jorden runt eller åka skidor till Nordpolen. Många skriver bloggar under pågående äventyr. I takt med att äventyren avslutas får man hitta nya. De sista veckorna har jag i första hand följt en ung tjej som heter Abby Sunderland och varit på väg att ensamsegla jorden runt. I går fick jag se att hon utlöst nödsignal, samtidigt som hon inte svarade i sin satellittelefon. Media skrev att hon troligen ramlat av båten och var död. Det blev dålig nattsömn för mig. Idag fick jag veta att ett flygplan fått kontakt med henne och att var oskadd men båten var skadad men inte på väg att skjunka. Det var skönt att höra.

Jag som inte gillar fördomar tycker det är kul att en sådan ung tjej (16 år) bevisar att hon klarar en sådan tuff utmaning lika bra som de bästa. Det är nämligen mitt intryck av hennes blogg. Hon har ensam hanterat en tävlingsbåt och hanterat alla sorters förhållanden. Hon skriver att hon älskar att vara ute på havet trots kallt, blåsigt, blött och höga vågor. Många som läst om henne har kritiserat henne för åldern. Det är också en fördom. Många som kritiserat henne vet inget om henne utom åldern. Jag tycker hon visat att hon klarar detta och är fullt tillräckligt mogen. Hon förstör fördomen om hur man ska se ut och vem man ska vara för att göra sådana här saker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar